Ka偶da organizacja chc膮ca zwi臋kszy膰 konkurencyjno艣膰 i budowa膰 przewag臋 rynkow膮, poszukuje sposob贸w aby si臋 wyr贸偶ni膰, pozyska膰 uwag臋 Klient贸w oraz pozyska膰 nowe zlecenia i kontrakty. Jedn膮 z metod kreowania przewag konkurencyjnych, b臋d膮c膮 zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego, jest benchmarking. Analiza benchmarkingowa umo偶liwia okre艣lenie punktu odniesienia w艂asnych dzia艂a艅 wobec rynku i definiuje obszary, kt贸rych poprawa zwi臋kszy efektywno艣膰 firmy i poprawi jego pozycj臋 rynkow膮. Benchmarking wykorzystuje si臋 r贸wnie偶 do analizy konkurencji przed budow膮 planu wej艣cia na rynek z w艂asn膮 us艂ug膮 lub produktem.
W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:
Czym jest benchmarking?
Na czym polega analiza benchmarkingowa?
Jakie korzy艣ci przynosi benchmarking?
Benchmarking to poj臋cie do艣膰 pojemne i wielowymiarowe, og贸lnie mo偶na go okre艣li膰 jako metod臋 analizy otoczenia konkurencyjnego, umo偶liwiaj膮ca okre艣lenie najlepszych proces贸w, metod dzia艂ania, modelu biznesowego dla osi膮gni臋cia przewagi konkurencyjnej w konkretnej bran偶y. Realizowany jest w celu poprawy efektywno艣ci organizacji, poprzez por贸wnanie si臋 z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszar贸w i proces贸w w艂asnego przedsi臋biorstwa, kt贸rych usprawnienie umo偶liwi zwi臋kszenie udzia艂u w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod dzia艂ania, poprzez analiz臋 konkurencji. To por贸wnanie w艂asnych proces贸w z metodami dzia艂ania firm maj膮cych najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klient贸w. Wynikiem benchmarkingu jest odpowied藕 na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej bran偶y funkcjonuj膮 sprawniej, efektywniej i osi膮gaj膮 przewag臋 nad innymi?
Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na por贸wnywaniu proces贸w i dzia艂a艅, wynik贸w finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla bran偶y aspekt贸w dzia艂alno艣ci. Jednocze艣nie metoda jest relatywnie 艂atwa do opanowania, co stwarza j膮 wysoce funkcjonaln膮, wspieraj膮c kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomys艂贸w.
Przyk艂adowe obszary analizy benchmarkingowej:
Oferta
Jako艣ci produkt贸w i us艂ug
Obs艂uga Klienta
Spos贸b komunikacji z rynkiem
Realizacji zam贸wie艅 i logistyka
Zarz膮dzania personelem
Wykorzystywane narz臋dzia informatyczne
Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest por贸wnanie do przedsi臋biorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukuj膮c lider贸w rynku, warto wi臋c uwzgl臋dni膰 kryteria takie jak:
Udzia艂 w rynku
Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost
Zyski - powy偶ej 艣redniej dla rynku
Produkty / us艂ugi o wysokiej jako艣ci
Sprawne procesy
Zadowoleni Klienci
Jednocze艣nie nale偶y pami臋ta膰, 偶e benchmarking to nie kopiowanie dzia艂a艅 konkurencji, a nauka, wyci膮ganie wniosk贸w i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorc贸w. Informacje pozyskane na temat dzia艂a艅 konkurencji nale偶y traktowa膰 jako inspiracj臋 do stworzenia w艂asnej skutecznej strategii dzia艂ania.
Przedsi臋biorstwo chc膮ce by膰 efektywne i skutecznie budowa膰 swoj膮 przewag臋 rynkow膮, musi posiada膰 zdolno艣膰 adaptacji do stale zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w rynkowych, co wyra藕nie pokaza艂y ostatnie lata i zawirowania wywracaj膮ce model biznesowe w wielu bran偶ach.
Ka偶da organizacja powinna wi臋c cyklicznie monitorowa膰 otoczenie rynkowe i dopasowywa膰 sw贸j spos贸b dzia艂ania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych proces贸w, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiej臋tno艣ci pracownik贸w. Jednocze艣nie nie ka偶da firma, w szczeg贸lno艣ci ma艂a oraz 艣rednia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budowa膰 kompetencje pozwalaj膮ce dokona膰 metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzysta膰 wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powy偶ej.
Analiza rynku metod膮 benchmarkingow膮 umo偶liwia zdobywanie informacji i wiedzy jak dzia艂aj膮 liderzy rynku oraz pozwala:
Zaobserwowa膰 i pozna膰 najlepsze praktyki na rynku.
Por贸wna膰 skuteczno艣膰 w艂asnych proces贸w z liderami rynku.
Rozpozna膰 rynek na kt贸ry chcemy wej艣膰 z us艂ug膮 lub produktem.
Zdefiniowa膰 kluczowe czynniki sukcesu w danej bran偶y.
U艣wiadomi膰 organizacji istot臋 konkurencyjno艣ci i budowaniu przewag rynkowych.
Dokona膰 oceny skuteczno艣ci obranego modelu biznesowego.
Rozpocz膮膰 dyskusj臋 nad procesem zmian zwi臋kszaj膮cych efektywno艣膰 organizacji.
Stworzy膰 kultur臋 otwarcia na nowe pomys艂y i inspiracje, wynikaj膮ce z analizy otoczenia biznesowego.
Zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie pracownik贸w poprzez wsp贸ln膮 dyskusj臋 o kierunku rozwoju firmy.
Zostaw wiadomo艣膰 lub um贸w si臋 na rozmow臋