Każda organizacja chcąca zwiększyć konkurencyjność i budować przewagę rynkową, poszukuje sposobów aby się wyróżnić, pozyskać uwagę Klientów oraz pozyskać nowe zlecenia i kontrakty. Jedną z metod kreowania przewag konkurencyjnych, będącą zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego, jest benchmarking. Analiza benchmarkingowa umożliwia określenie punktu odniesienia własnych działań wobec rynku i definiuje obszary, których poprawa zwiększy efektywność firmy i poprawi jego pozycję rynkową. Benchmarking wykorzystuje się również do analizy konkurencji przed budową planu wejścia na rynek z własną usługą lub produktem.
W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:
Czym jest benchmarking?
Na czym polega analiza benchmarkingowa?
Jakie korzyści przynosi benchmarking?
Benchmarking to pojęcie dość pojemne i wielowymiarowe, ogólnie można go określić jako metodę analizy otoczenia konkurencyjnego, umożliwiająca określenie najlepszych procesów, metod działania, modelu biznesowego dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w konkretnej branży. Realizowany jest w celu poprawy efektywności organizacji, poprzez porównanie się z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszarów i procesów własnego przedsiębiorstwa, których usprawnienie umożliwi zwiększenie udziału w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod działania, poprzez analizę konkurencji. To porównanie własnych procesów z metodami działania firm mających najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klientów. Wynikiem benchmarkingu jest odpowiedź na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej branży funkcjonują sprawniej, efektywniej i osiągają przewagę nad innymi?
Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na porównywaniu procesów i działań, wyników finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla branży aspektów działalności. Jednocześnie metoda jest relatywnie łatwa do opanowania, co stwarza ją wysoce funkcjonalną, wspierając kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomysłów.
Przykładowe obszary analizy benchmarkingowej:
Oferta
Jakości produktów i usług
Obsługa Klienta
Sposób komunikacji z rynkiem
Realizacji zamówień i logistyka
Zarządzania personelem
Wykorzystywane narzędzia informatyczne
Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest porównanie do przedsiębiorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukując liderów rynku, warto więc uwzględnić kryteria takie jak:
Udział w rynku
Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost
Zyski - powyżej średniej dla rynku
Produkty / usługi o wysokiej jakości
Sprawne procesy
Zadowoleni Klienci
Jednocześnie należy pamiętać, że benchmarking to nie kopiowanie działań konkurencji, a nauka, wyciąganie wniosków i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorców. Informacje pozyskane na temat działań konkurencji należy traktować jako inspirację do stworzenia własnej skutecznej strategii działania.
Przedsiębiorstwo chcące być efektywne i skutecznie budować swoją przewagę rynkową, musi posiadać zdolność adaptacji do stale zmieniających się warunków rynkowych, co wyraźnie pokazały ostatnie lata i zawirowania wywracające model biznesowe w wielu branżach.
Każda organizacja powinna więc cyklicznie monitorować otoczenie rynkowe i dopasowywać swój sposób działania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych procesów, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiejętności pracowników. Jednocześnie nie każda firma, w szczególności mała oraz średnia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budować kompetencje pozwalające dokonać metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzystać wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powyżej.
Analiza rynku metodą benchmarkingową umożliwia zdobywanie informacji i wiedzy jak działają liderzy rynku oraz pozwala:
Zaobserwować i poznać najlepsze praktyki na rynku.
Porównać skuteczność własnych procesów z liderami rynku.
Rozpoznać rynek na który chcemy wejść z usługą lub produktem.
Zdefiniować kluczowe czynniki sukcesu w danej branży.
Uświadomić organizacji istotę konkurencyjności i budowaniu przewag rynkowych.
Dokonać oceny skuteczności obranego modelu biznesowego.
Rozpocząć dyskusję nad procesem zmian zwiększających efektywność organizacji.
Stworzyć kulturę otwarcia na nowe pomysły i inspiracje, wynikające z analizy otoczenia biznesowego.
Zwiększyć zaangażowanie pracowników poprzez wspólną dyskusję o kierunku rozwoju firmy.
Zostaw wiadomość lub umów się na rozmowę