Umów Konsultację

Obraz przedstawia logotyp marki Jacek Antczak Doradztwo Biznesowe

Kontakt

 

794 115 512

 

kontakt@jacekantczak.pl

 

ul. Leśna 33/7, Gdynia

 

NIP 583 259 38 23

Obraz przedstawia logo Facebook
Obraz przedstawia logo Instagram
Obraz przedstawia logo LinkedIn

Benchmarking jako metoda kreowania przewagi rynkowej

15 stycznia 2023

Każda organizacja chcąca zwiększyć konkurencyjność i budować przewagę rynkową, poszukuje sposobów aby się wyróżnić, pozyskać uwagę Klientów oraz pozyskać nowe zlecenia i kontrakty. Jedną z metod kreowania przewag konkurencyjnych, będącą zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego, jest benchmarking. Analiza benchmarkingowa umożliwia określenie punktu odniesienia własnych działań wobec rynku i definiuje obszary, których poprawa zwiększy efektywność firmy i poprawi jego pozycję rynkową. Benchmarking wykorzystuje się również do analizy konkurencji przed  budową planu wejścia na rynek z własną usługą lub produktem.

 

W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:

  • Czym jest benchmarking?

  •  Na czym polega analiza benchmarkingowa?

  • Jakie korzyści przynosi benchmarking? 

Czym jest Benchmarking?

 

Benchmarking to pojęcie dość pojemne i wielowymiarowe, ogólnie można go określić jako metodę analizy otoczenia konkurencyjnego, umożliwiająca określenie najlepszych procesów, metod działania, modelu biznesowego dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w konkretnej branży. Realizowany jest w celu poprawy efektywności organizacji, poprzez porównanie się z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszarów i procesów własnego przedsiębiorstwa, których usprawnienie umożliwi zwiększenie udziału w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod działania, poprzez analizę konkurencji. To porównanie własnych procesów z metodami działania firm mających najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klientów. Wynikiem benchmarkingu jest odpowiedź na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej branży funkcjonują sprawniej, efektywniej i osiągają przewagę nad innymi?

 

Na czym polega analiza benchmarkingowa?

 

Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na porównywaniu procesów i działań, wyników finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla branży aspektów działalności. Jednocześnie metoda jest relatywnie łatwa do opanowania, co stwarza ją wysoce funkcjonalną, wspierając kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomysłów. 

 

Przykładowe obszary analizy benchmarkingowej:

  • Oferta

  • Jakości produktów i usług

  • Obsługa Klienta

  • Sposób komunikacji z rynkiem

  • Realizacji zamówień i logistyka

  • Zarządzania personelem

  • Wykorzystywane narzędzia informatyczne

 

W efekcie budowy benchmarkingu, firma otrzymuje informację czym wyróżnia się konkurencja i jaka jest baza wzrostu liderów rynku, co stanowi podstawę do refleksji i doskonalenia własnej organizacji.

Więcej artykułów

W artykule pokażemy Ci sprawdzone metody, jak skutecznie mierzyć i zwiększać rentowność swojego biznesu –
Czym jest zarządzanie procesowe? Zarządzanie procesowe, znane również jako Business Process Management (BPM), to kompleksowe
Wiele metod zarządzania i analizy przedsiębiorstwa powraca po latach do łask, inne cieszą się stałym
Czym jest AI i jak może pomóc w rozwoju firmy? Sztuczna Inteligencja (AI) to technologia
Obecnie, próg wejścia na wiele rynków jest niższy niż kiedykolwiek wcześniej. Nowoczesne technologie oparte o
Czym jest Business Intelligence? Platformy Business Intelligence (BI) zaczęły powstawać już w latach 60 XX

Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest porównanie do przedsiębiorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukując liderów rynku, warto więc uwzględnić kryteria takie jak:

  • Udział w rynku

  • Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost

  • Zyski - powyżej średniej dla rynku

  • Produkty / usługi o wysokiej jakości

  • Sprawne procesy

  • Zadowoleni Klienci

 

Jednocześnie należy pamiętać, że benchmarking to nie kopiowanie działań konkurencji, a nauka, wyciąganie wniosków i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorców. Informacje pozyskane na temat działań konkurencji należy traktować jako inspirację do stworzenia własnej skutecznej strategii działania.

 

Jakie korzyści przynosi benchmarking?

 

Przedsiębiorstwo chcące być efektywne i skutecznie budować swoją przewagę rynkową, musi posiadać zdolność adaptacji do stale zmieniających się warunków rynkowych, co wyraźnie pokazały ostatnie lata i zawirowania wywracające model biznesowe w wielu branżach.

Każda organizacja powinna więc cyklicznie monitorować otoczenie rynkowe i dopasowywać swój sposób działania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych procesów, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiejętności pracowników. Jednocześnie nie każda firma, w szczególności mała oraz średnia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budować kompetencje pozwalające dokonać metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzystać wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powyżej.

 

Analiza rynku metodą benchmarkingową umożliwia zdobywanie informacji i wiedzy jak działają liderzy rynku oraz pozwala:

 

  • Zaobserwować i poznać najlepsze praktyki na rynku.

  • Porównać skuteczność własnych procesów z liderami rynku.

  • Rozpoznać rynek na który chcemy wejść z usługą lub produktem.

  • Zdefiniować kluczowe czynniki sukcesu w danej branży.

  • Uświadomić organizacji istotę konkurencyjności i budowaniu przewag rynkowych.

  • Dokonać oceny skuteczności obranego modelu biznesowego.

  • Rozpocząć dyskusję nad procesem zmian zwiększających efektywność organizacji.

  • Stworzyć kulturę otwarcia na nowe pomysły i inspiracje, wynikające z analizy otoczenia biznesowego.

  • Zwiększyć zaangażowanie pracowników poprzez wspólną dyskusję o kierunku rozwoju firmy.

Chcesz otrzymać poglądową formatkę analizy benchmarkingowej? Napisz do mnie @ 

Obraz pokauje Doradcę Biznesowego omawiającego przez telefon model biznesowy klienta

Zostaw wiadomość lub umów się na rozmowę

Imię i nazwisko
Email
Numer telefonu
Wiadomość
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!
Benchmarking, analiza konkurencji