Um贸w Konsultacj臋

Dane kontaktowe

 

794 115 512

 

kontakt@jacekantczak.pl

 

ul. Le艣na 33/7, Gdynia

 

NIP 583 259 38 23

Menu

 

Start

 

Us艂ugi

 

Case Study

 

Blog

Newsletter

 

Zapisz si臋 na newsletter z kt贸rego dowiesz si臋 jak budowa膰 wzrost Twojej firmy

 

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych 

Wy艣lij
Wy艣lij
Formularz zosta艂 wys艂any 鈥 dzi臋kujemy.
Prosz臋 wype艂ni膰 wszystkie wymagane pola!
15 stycznia 2023

Benchmarking jako metoda kreowania przewagi rynkowej

Benchmarking, analiza konkurencji

Ka偶da organizacja chc膮ca zwi臋kszy膰 konkurencyjno艣膰 i budowa膰 przewag臋 rynkow膮, poszukuje sposob贸w aby si臋 wyr贸偶ni膰, pozyska膰 uwag臋 Klient贸w oraz pozyska膰 nowe zlecenia i kontrakty. Jedn膮 z metod kreowania przewag konkurencyjnych, b臋d膮c膮 zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego, jest benchmarking. Analiza benchmarkingowa umo偶liwia okre艣lenie punktu odniesienia w艂asnych dzia艂a艅 wobec rynku i definiuje obszary, kt贸rych poprawa zwi臋kszy efektywno艣膰 firmy i poprawi jego pozycj臋 rynkow膮. Benchmarking wykorzystuje si臋 r贸wnie偶 do analizy konkurencji przed  budow膮 planu wej艣cia na rynek z w艂asn膮 us艂ug膮 lub produktem.

 

W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:

  • Czym jest benchmarking?

  •  Na czym polega analiza benchmarkingowa?

  • Jakie korzy艣ci przynosi benchmarking? 

Czym jest Benchmarking?

 

Benchmarking to poj臋cie do艣膰 pojemne i wielowymiarowe, og贸lnie mo偶na go okre艣li膰 jako metod臋 analizy otoczenia konkurencyjnego, umo偶liwiaj膮ca okre艣lenie najlepszych proces贸w, metod dzia艂ania, modelu biznesowego dla osi膮gni臋cia przewagi konkurencyjnej w konkretnej bran偶y. Realizowany jest w celu poprawy efektywno艣ci organizacji, poprzez por贸wnanie si臋 z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszar贸w i proces贸w w艂asnego przedsi臋biorstwa, kt贸rych usprawnienie umo偶liwi zwi臋kszenie udzia艂u w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod dzia艂ania, poprzez analiz臋 konkurencji. To por贸wnanie w艂asnych proces贸w z metodami dzia艂ania firm maj膮cych najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klient贸w. Wynikiem benchmarkingu jest odpowied藕 na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej bran偶y funkcjonuj膮 sprawniej, efektywniej i osi膮gaj膮 przewag臋 nad innymi?

 

Na czym polega analiza benchmarkingowa?

 

Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na por贸wnywaniu proces贸w i dzia艂a艅, wynik贸w finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla bran偶y aspekt贸w dzia艂alno艣ci. Jednocze艣nie metoda jest relatywnie 艂atwa do opanowania, co stwarza j膮 wysoce funkcjonaln膮, wspieraj膮c kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomys艂贸w. 

 

Przyk艂adowe obszary analizy benchmarkingowej:

  • Oferta

  • Jako艣ci produkt贸w i us艂ug

  • Obs艂uga Klienta

  • Spos贸b komunikacji z rynkiem

  • Realizacji zam贸wie艅 i logistyka

  • Zarz膮dzania personelem

  • Wykorzystywane narz臋dzia informatyczne

 

W efekcie budowy benchmarkingu, firma otrzymuje informacj臋 czym wyr贸偶nia si臋 konkurencja i jaka jest baza wzrostu lider贸w rynku, co stanowi podstaw臋 do refleksji i doskonalenia w艂asnej organizacji.

Wi臋cej artyku艂贸w

Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest por贸wnanie do przedsi臋biorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukuj膮c lider贸w rynku, warto wi臋c uwzgl臋dni膰 kryteria takie jak:

  • Udzia艂 w rynku

  • Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost

  • Zyski - powy偶ej 艣redniej dla rynku

  • Produkty / us艂ugi o wysokiej jako艣ci

  • Sprawne procesy

  • Zadowoleni Klienci

 

Jednocze艣nie nale偶y pami臋ta膰, 偶e benchmarking to nie kopiowanie dzia艂a艅 konkurencji, a nauka, wyci膮ganie wniosk贸w i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorc贸w. Informacje pozyskane na temat dzia艂a艅 konkurencji nale偶y traktowa膰 jako inspiracj臋 do stworzenia w艂asnej skutecznej strategii dzia艂ania.

 

Jakie korzy艣ci przynosi benchmarking?

 

Przedsi臋biorstwo chc膮ce by膰 efektywne i skutecznie budowa膰 swoj膮 przewag臋 rynkow膮, musi posiada膰 zdolno艣膰 adaptacji do stale zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w rynkowych, co wyra藕nie pokaza艂y ostatnie lata i zawirowania wywracaj膮ce model biznesowe w wielu bran偶ach.

Ka偶da organizacja powinna wi臋c cyklicznie monitorowa膰 otoczenie rynkowe i dopasowywa膰 sw贸j spos贸b dzia艂ania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych proces贸w, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiej臋tno艣ci pracownik贸w. Jednocze艣nie nie ka偶da firma, w szczeg贸lno艣ci ma艂a oraz 艣rednia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budowa膰 kompetencje pozwalaj膮ce dokona膰 metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzysta膰 wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powy偶ej.

 

Analiza rynku metod膮 benchmarkingow膮 umo偶liwia zdobywanie informacji i wiedzy jak dzia艂aj膮 liderzy rynku oraz pozwala:

 

  • Zaobserwowa膰 i pozna膰 najlepsze praktyki na rynku.

  • Por贸wna膰 skuteczno艣膰 w艂asnych proces贸w z liderami rynku.

  • Rozpozna膰 rynek na kt贸ry chcemy wej艣膰 z us艂ug膮 lub produktem.

  • Zdefiniowa膰 kluczowe czynniki sukcesu w danej bran偶y.

  • U艣wiadomi膰 organizacji istot臋 konkurencyjno艣ci i budowaniu przewag rynkowych.

  • Dokona膰 oceny skuteczno艣ci obranego modelu biznesowego.

  • Rozpocz膮膰 dyskusj臋 nad procesem zmian zwi臋kszaj膮cych efektywno艣膰 organizacji.

  • Stworzy膰 kultur臋 otwarcia na nowe pomys艂y i inspiracje, wynikaj膮ce z analizy otoczenia biznesowego.

  • Zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie pracownik贸w poprzez wsp贸ln膮 dyskusj臋 o kierunku rozwoju firmy.

Chcesz otrzyma膰 pogl膮dow膮 formatk臋 analizy benchmarkingowej? Napisz do mnie @ 

Doradca Biznesowy rozmawiaj膮cy z klientem o metodach pomiaru efektywno艣ci przedsi臋biorstwa.

Jeste艣 zainteresowany doradztwem biznesowym?
Napisz, lub zadzwo艅 aby ustali膰 termin spotkania.

Um贸w si臋 na bezp艂atn膮 rozmow臋