Sztuczna inteligencja wkracza do kolejnych dziedzin naszego życia i wzbudza coraz większe zainteresowanie przedsiębiorców, szukających automatyzacji, usprawnień i możliwości kreowania przewag rynkowych. Już dziś 39% firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, takich jak Chat GPT, a 21% deklaruje wdrożenie sztucznej inteligencji w najbliższym roku. W szczególności małe i średnie firmy dzięki swojej elastyczności i odwadze w działaniu, mają szansę mocno przyspieszyć rozwój dzięki wdrażaniu nowych technologii i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.
Sztuczna Inteligencja (AI) to technologia wykorzystywana w komputerach, maszynach i systemach, wspierająca ludzi w wykonywaniu zarówno prostych i powtarzalnych zadań jak również takich wymagających analizy dużych zbiorów danych, rozpoznawania wzorców i dostarczania informacji niezbędnych do podejmowania różnego rodzaju decyzji.
W praktyce oznacza to, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji uczą się na podstawie dostarczonych im danych, jednocześnie, im więcej danych dostarczymy, tym algorytmy sztucznej inteligencji dostarczą nam bardziej precyzyjnych efektów zleconych jej prac. Możliwości sztucznej inteligencji pozwalają wykorzystać ją w szerokim zakresie i różnych dziedzinach, od rozpoznawania obrazów i mowy, przez analizę tekstu, aż po podejmowanie skomplikowanych decyzji.
W kontekście biznesowym, zastosowanie sztucznej inteligencji opiera się na zaawansowanych algorytmach, które są w stanie przetwarzać ogromne ilości danych w krótkim czasie, co pozwala na wykrywanie wzorców, będących dla człowieka niezauważone, oraz na przewidywanie przyszłych zdarzeń z dużą dokładnością. Możliwości sztucznej inteligencji otwierają przed firmami nowe możliwości wśród których najczęściej wykorzystywane są w takich obszarach jak:
Automatyzacja procesów – technologia sztucznej inteligencji może przejąć zadania związane z wprowadzaniem danych do systemów, wysyłką faktur, obsługą zgłoszeń serwisowych czy reklamacji, harmonogramowaniem publikacji w social mediach i wielu innych. W przeciwności do ludzi, monotonna praca nie wpłynie na wydajność automatyzowanych procesów, umożliwiając jednocześnie pracownikom skupienie się na bardziej twórczych zadaniach.
Zarządzanie relacjami z klientami – w budowaniu komunikacji i relacji z klientami personalizacja odgrywa istotną rolę. Zastosowanie sztucznej inteligencji w obszarze obsługi klienta pozwala na śledzenie interakcji klientów z marką poprzez analizę czasu spędzanego na stronie, częstotliwości odwiedzin czy historię zakupów. Na podstawie tych danych można rekomendować odpowiednie produkty i usługi, co wpłynie na poprawę jakości obsługi klienta.
Analiza danych – AI potrafi automatycznie przetwarzać duże ilości danych, co pozwala oszczędzać czas i pieniądze. Zamiast ręcznie analizować dane, AI może szybko zidentyfikować wzorce, trendy i anomalie, które mogą być istotne dla prowadzonego biznesu i podejmowania skutecznych decyzji.
Przewidywanie trendów - narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą przewidywać przyszłe trendy i zachowania klientów. Firmy mogą wykorzystać te prognozy do planowania zapasów, działań marketingowych, a także do podejmowania decyzji dotyczących rozwoju nowych produktów oraz usług.
Wsparcie działań marketingowych – regularne publikowanie nowych, angażujących treści wspierających pozycjonowanie stron internetowych i budujących świadomość marki, często jest wyzwaniem dla małych działów marketingowych. Sztuczna inteligencja pomaga w tych zadaniach, ułatwiając tworzenie unikatowej zawartości od wpisów na social media, przez grafiki, na filmach wideo kończąc.
Zarządzanie ryzykiem - systemy sztucznej inteligencji można również zaangażować do monitorowania i analizy ryzyk rynkowych i operacyjnych, łącznie z rekomendacjami działań prewencyjnych i zgłaszania anomalii.
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, małe i średnie firmy mogą zwiększać swoją konkurencyjność poprzez:
Implementacja sztucznej inteligencji pozwala na automatyzację procesów biznesowych i wielu rutynowych oraz czasochłonnych zadań, takich jak przetwarzanie zamówień, analiza danych czy zarządzanie różnego rodzaju zasobami. Dzięki sztucznej inteligencji pracownicy mogą skupić się na bardziej strategicznych działaniach, co poprawia produktywność firmy. Automatyzacja procesów przyczynia się także do eliminacji błędów, poprawiając jakość procesów.
Sztuczna inteligencja pomaga usprawnia i przyspiesza analizę danych, co pozwala na lepsze zrozumienie jego potrzeb, preferencji i zachowań. Na podstawie tego typu informacji firmy mogą personalizować swoje oferty, tworzyć bardziej skuteczne kampanie marketingowe oraz budować silniejsze relacje z klientami. Personalizacja doświadczeń klienta prowadzi natomiast do zwiększenia satysfakcji i lojalności, co jest kluczowe dla budowy mocnych relacji.
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji pomagają w identyfikacji obszarów, które wymagają usprawnień, oraz w optymalizacji procesów operacyjnych. Dzięki analizie danych i prognozom opartym na AI, firmy mogą lepiej zarządzać swoimi zasobami, zminimalizować marnotrawstwo i obniżać koszty operacyjne. Optymalizacja procesów prowadzi do zwiększenia efektywności, co z kolei przyczynia się do poprawy wyników finansowych.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji umożliwia MŚP na szybsze reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe, przewidywanie trendów, wprowadzanie automatyzacji i elastyczne dostosowanie oferty do bieżących potrzeb rynku. W efekcie firmy te mogą być bardziej skuteczne, innowacyjne i lepiej przygotowane na wyzwania związane z dynamiką rynków, co pozwoli zbudować przewagi rynkowe.
AI dostarcza właścicielom i menedżerom MŚP dokładnych i aktualnych informacji, które wspierają proces podejmowania decyzji. Dzięki analizie danych i predykcjom, decyzje biznesowe stają się bardziej świadome, oparte na faktach, co minimalizuje ryzyko i zwiększa szanse na sukces.
Dzięki sztucznej inteligencji firmy mogą szybciej i bardziej efektywne skalowanie swoją działalności. Narzędzia oparte na sztuczznej inteligencji mogą wspierać rozwój nowych produktów, ekspansję na nowe rynki oraz optymalizację działań operacyjnych w miarę wzrostu firmy. Dzięki temu MŚP mogą rosnąć w bardziej zrównoważony sposób, bez konieczności znacznego zwiększania zasobów ludzkich czy finansowych.
Rozwiązania AI są coraz bardziej dostępne i często nie wymagają dużych inwestycji kapitałowych. Dzięki chmurowym usługom AI oraz narzędziom low-code, MŚP mogą wdrażać zaawansowane technologie bez konieczności zatrudniania specjalistów, czy ponoszenia wysokich kosztów początkowych.
Wdrożenie sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów biznesowych to dla małych i średnich firm krok ku nowoczesności i konkurencyjności. AI nie tylko ułatwia codzienne zarządzanie, ale także otwiera nowe możliwości rozwoju i wzrostu, przyczyniając się do budowania trwałej przewagi rynkowej.
Według badania przeprowadzonego w Polsce przez Manpower Group „Rynek pracy w erze AI”,
39% firm już korzysta z rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak np. Chat GPT, a kolejne 21% planuje wprowadzić zmiany w najbliższych 12 miesiącach. Wdrożenie sztucznej inteligencji w ciągu 3 lat zapowiada 17% firm, tylko 15% z nich nie planuje w ogóle wdrożenia systemów sztucznej inteligencji, a 5% firm odrzuciło tego typu projekty.
Główne obszary zastosowania AI w polskich firmach to: działania marketingowe (50% firm korzystających z AI), procesy produkcyjne (46% firm), kontrola łańcucha dostaw (42% firm). Jednocześnie warto zauważyć, że według badań EY, firmy które już wdrożyły rozwiązania sztucznej inteligencji, są dwukrotnie bardziej skłonne do zwiększenia inwestycji w tę technologię w najbliższej przyszłości.
Transformacja organizacyjna w branży budowlano-instalacyjnej
Analiza Modelu Biznesowego
Optymalizacja procesów obsługi Klientów w firmie zarządzającej nieruchomościami
Opracowanie badań i analiz biznesowych dla Klubu Sportowego
Rozpocznij od analizy realizowanych w firmie procesów pod kątem potencjału ich automatyzacji i usprawnienia dzięki sztucznej inteligencji. Zastanów się, jakie konkretne problemy chcesz rozwiązać za pomocą AI i jakie korzyści chcesz osiągnąć. Po określeniu celów wdrożenia, przejdź do researchu dostępnych narzędzi, zwracając uwagę na:
Intuicyjność interfejsu - narzędzie powinno być łatwe w obsłudze dla pracowników.
Możliwości integracji z wykorzystywanymi już systemami, takimi jak ERP, CRM, Business Intelligence.
Skalowalność - upewnij się, że narzędzie będzie mogło rosnąć wraz z Twoją firmą i zmieniającymi się potrzebami.
Projekt związany z sztuczną inteligencją warto rozpocząć od projektu pilotażowego. Skorzystaj z wersji próbnych i demonstracyjnych, aby przetestować narzędzia przed pełnym ich wdrożeniem. Sukces wdrożenia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji zależy w dużej mierze od przygotowania zespołu. Przeprowadź szkolenia, które pomogą pracownikom zrozumieć podstawy AI i korzyści płynące z jej wykorzystania. Możesz samodzielnie przygotować materiały szkoleniowe lub zainwestować w kursy zewnętrzne na sprawdzonych platformach szkoleniowych.
Jeśli automatyzacja procesów i wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie są przedmiotem dyskusji w Twojej firmie, wyślij mi wiadomość lub zadzwoń aby sprawdzić czy mamy przestrzeń do współpracy lub ciekawej dyskusji.
Umów się na konsultację