Weryfikacja i analiza modelu biznesowego przynosi szereg korzyści, wśród których te najistotniejsze są wskazane poniżej, jednocześnie zdefiniowany model jest bazą do myśleniu o rozwoju firmy, budując jej jasny obraz ułatwiając analizę poszczególnych jego elementów jak również całości. Metodycznie opisany model biznesowy zapewnia:
Lepsze planowanie rozwoju, dzięki identyfikacji kluczowych obszarów, takich jak posiadane zasoby, grupy klientów, kluczowe działania, sposób tworzenia wartości i wpływ poszczególnych elementów na siebie, co pomaga to w podejmowaniu świadomych decyzji, przygotowywaniu się na przyszłe wyzwania i zaplanowaniu niebiednych działań.
Usprawnienie komunikacji, klarowny i zrozumiały model ułatwia komunikację z partnerami biznesowymi, pracownikami i klientami, co ułatwia pozyskiwanie finansowania, budowanie relacji biznesowych i przyciąganie pracowników.
Innowacje i rozwój. Zdefiniowany model biznesowy stanowi bazę do poszukiwania innowacji i możliwości rozwoju. Pozwala on na sprawne modelowanie procesów i adaptowanie się do zmieniającego się otoczenia rynkowego.
Efektywne zarządzanie Mając szeroki obraz kluczowych elementów działalności, liderzy firm mogą definiować odpowiednie KPI i monitorować efektywność działań biznesowych, co umożliwia identyfikację obszarów wymagających poprawy i optymalizację procesów.
3. Kanały Dystrybucji i Komunikacji
4. Sposób Budowania Relacji
6. Kluczowe Zasoby
7. Kluczowi Partnerzy
8. Struktura Kosztów
9. Źródła Przychodów
Własny model biznesowy posiada każde przedsiębiorstwo, nawet jeśli nie jest on wyartukułowany i spisany w postaci dokumentu lub rozpisany na grafice. Jednocześnie, mimo że samo pojęcie model biznesowy jest obecnie dość popularne, to nadal zbyt rzadko firmy podejmują się opisania kluczowych zasad funkocjonowania biznesu, zależności pomiędzy poszczególnymi elementami modelu biznesowego i ich wzajemnego wpływu na siebie. Jeszcze rzadziej firmy podchodzą do okresowej oceny przyjętego modelu biznesowego, co utrudnia skuteczne zarządzanie firmą i planowanie jej rozwoju. Analiza modelu biznesowego pozwala odpowiedzieć na tak istotne dla każdej firmy pytania jak np.:
Co firmie przynosi sukces?
Jaką wartość generuje dla Klientów?
Które procesy są kluczowe dla jej wzrostu?
Dobrze opracowany model biznesowy to przepis na sukces firmy
Wiele firm nie ma zdefiniowanego modelu biznesowego, tymczasem dobrze opisany model binesowy jest bazą do efektywnego kształtowania i planowania rozwoju przedsiębiorstwa. Dlatego analiza przedsiębiorstwa i jego skuteczności nie może się obejść bez weryfikacji modelu biznesowego, czyli kluczowych założeń funkcjonowania firmy.
Powyższe pytania które pojawiają się zawsze podczas weryfikowania modelu binesowego przysparzają czasem trudności, ale przede wszystkim budują optykę skierowaną na Klienta i jego potrzeby, problemy i oczekiwania. Kreują również postawę tzw. klientocentryzmu, czyli skupienia uwagi na kliencie i generowaniu dla niego wartości - co jest niezbędne w budowie nowoczesnej i efektywnej organizacji. Natomiast precyzyjne określenie propozycji wartości otwiera drogę do budowy strategii komunikacji z rynkiem, bo na czym jak nie na wartościach jakie firma oferujemy swoim klientom należy oprzeć budowanie wizerunku firmy? Zdefiniowana propozycja wartości to również wstęp do analizy procesów i skupienia organizacji na tych działaniach które wspierają dostarczenie wartości klientowi.
Nierzadko refleksja na temat wartości jakie firma tworzy dla klientów rozpoczyna dyskusję o misji przedsiębiorstwa. Nie ma lepszej drogi do budowy przewag konkurencyjnych niż skupienie uwagi na wytwarzaniu takich produktów i usług, które dla klientów będą po prostu wartościowe i rozwiążą ich problemy, co przełoży się na ich lojalność i zwiększanie zysków przedsiębiorstwa.
W obecnym dynamicznie zmieniającym się otoceniu biznesowym, napędzanym przez sztuczą inteligencję (AI) i automatyzacje w każdym możliwym obszarze, elastyczne kształtowanie poszczegónych elementów modelu biznesowego i sprawne wprowadzanie zmian organizacyjnych jest kluczem do sukcesu. Najistotniejsze korzyści w weryfikacji założeń modelu biznesowego to:
Opisany model biznesowy i dobre zrozumienie wszystkich jego elementów i zależności między nimi, to dla małej i średniej firmy podstawowe narzędzie wspierające skuteczne zarządzanie, budowę przewag konkurencyjnych oraz planowanie zmian i usprawnień.
Analiza modelu biznesowego obejmuje kilka etapów:
Zrozumienie modelu biznesowego – pierwszym krokiem jest zrozumienie, jak firma działa i jak generuje wartość. Etap ten obejmuje określenie segmentów klientów firmy, jej oferty, kanałów dystrybucji, relacji z klientami, kluczowych procesów, zasobów, partnerów, struktury kosztów i źródeł przychodów.
Ocena efektywności – następnie należy ocenić, jak efektywnie firma generuje i dostarcza dla klientów wartość. Etap ten może obejmować analizę rentowności, efektywności procesów, skuteczności komunikacji z rynkiem i innych kluczowych obszarów działalności przedsiębiorstwa mających wpływ na jego efektywność.
Identyfikacja wyzwań i możliwości – na podstawie wykonanej analizy, przystąpić można do identyfikacji stojących przed organizacją wyzwań, ograniczeń i możliwości rozwoju.
Plan działania – na podstawie zebranych informacji, podczas powyższych etapów, można opracować plan działania, mający na celu poprawę efektywności modelu biznesowego. Zmiany takie mogą dotyczyć oferty, komunikacji z rynkiem, procesów, strukturze kosztów, strategii cenowej czy podejściu do klienta.
Efektywny model biznesowy powinien wyjaśniać:
Jeśli interesuje Cię analiza modelu biznesowego, napisz lub zadzwoń.
Analizę modelu biznesowego lub budowę nowej koncepcji biznesowej można zmieścić na 1-2 kartkach flipcharta. Przykładając odpowiednią staranność do opisania wszystkich dziewięciu elementów modelu biznesowego, otrzymamy przekrojowy opis przedsiębiorstwa, który daje możliwość zbudowania szerokiego poglądu na prowadzony biznes, co usprawni zarządzanie i pozwoli lepiej kierować skupienie na kluczowych obszarach działalności.
Model biznesowy firmy ma szeroką użyteczność jako kompleksowe narzędzie analizy i planowania organizacji jako całości lub jej części np. planując nowe przedsięwzięcie biznesowe. Jednocześnie nawet pojedyncze elementy modelu potrafią zabrać uczestników analizy w wciągającą podróż do kształtowania własnego JA organizacji. Idealnym przykładem takiej podróży jest Propozycja Wartości, którą Alexander Osterwalder – twórca metodyki opartej na szablonie Business Model Canvas, umieścił jako centralny element modelu.
Jednym z popularniejszych i ciekawszych narządzi do opisania modelu biznesowego jest: Business Model Canvas. Metoda ta zakłada określenie dziewięciu kluczowych obszarów przedsiębiorstwa, umożliwiając tym samym przekrojowe spojrzenie na organizację. Centralnym punktem modelu biznesowego jest Propozycja Wartości, jaką organizacja oferuje lub chce zaproponować klientom. Ponadto metoda Business Model Canvas zobowiązuje do odpowiedzi na pytania: Jak generowany jest lub będzie zysk? Oraz jaka jest struktura kosztów? Model uwzględnia zarówno kwestie finansowe, operacyjne i strategiczne. Tworzy się go w celu zbudowania przewagi konkurencyjnej, uporządkowania informacji o wartościach firmy, realizowanych procesach, ofercie oraz zdefiniowania cech wyróżniających firmę na tle konkurencji.