Jak znaleźć wyróżniki oferty i zbudować przewagę na rynku?
Obecnie, próg wejścia na wiele rynków jest niższy niż kiedykolwiek wcześniej. Nowoczesne technologie oparte o sztuczną inteligencję (AI), automatyzację procesów czy platformy sprzedażowe, ułatwiają start nowym graczom, którzy budują swoją przewagę dzięki nowym, często agresywnym strategiom konkurencyjności. Dzięki narzędziom opartym o AI, nowi przedsiębiorcy mogą szybko analizować rynek, optymalizować działania i procesy oraz personalizować oferty, co sprawia, że wiele firm planuje dywersyfikację działalności w celu zwiększenia rentowności biznesu.
W sytuacji gdzie wiele firm oferujących takie same lub zbliżone produkty i usługi, a próg wejścia nie jest ograniczony przez regulacje prawne, wysoki poziom inwestycji lub niską dostępność wykwalifikowanych pracowników, określenie i budowanie przewag konkurencyjnych powinno być jednym z kluczowych elementów strategi rozwoju, a często również przetrwania przedsiębiorstwa.
Przewaga konkurencyjna to zyskujący na popularności element strategii biznesowej, który odnosi się do cech, zasobów lub umiejętności firmy, pozwalających wyróżnić się na tle konkurencji i zaoferować klientom unikalną wartość. Strategia konkurencyjności firmy może to być oparta na takich elementach jak: niższe ceny, lepsza jakość, sprawna obsługa klienta, innowacje technologiczne czy innych unikalnych cechach oferty.
Przewaga konkurencyjna jest czasem mylona z unikalną propozycją wartości i choć są one ze sobą ściśle powiązane, nie są one synonimami. Oto kluczowe różnice między tymi dwoma pojęciami. Przewaga konkurencyjna oznacza zdolność firmy do uzyskiwania lepszych wyników niż konkurenci. Może wynikać z różnych czynników, takich jak niższe koszty produkcji, wyższa jakość, innowacyjność, lepsze relacje z klientami, itp. Przewaga konkurencyjna skupia się na tym, co firma robi lepiej niż jej konkurenci, co pozwala jej osiągać wyższe przychody, zyski lub udziały w rynku. Unikalna propozycja wartości (UVP) to konkretna obietnica wartości, którą firma składa swoim klientom. UVP wyjaśnia, dlaczego klient powinien wybrać produkt lub usługę danej firmy zamiast oferty konkurencji. UVP koncentruje się na unikalnych korzyściach, które klient otrzymuje, korzystając z oferty firmy. Jest to komunikat marketingowy, który jasno i zrozumiale przekazuje, co wyróżnia produkt lub usługę na rynku.
Przykładowo, przewaga konkurencyjna może wynikać z efektywności operacyjnej, która pozwala firmie produkować taniej. Z kolei UVP może brzmieć: "Nasze produkty są tańsze o 20% przy zachowaniu najwyższej jakości."
Przewaga oparta na unikalności - polega na tworzeniu unikalnych produktów lub usług, które wyraźnie odróżniają się od konkurencji, jednocześnie spełniając swoją funkcję. Takim wyróżnikiem może być: jakość, design, rozszerzona funkcjonalność, obsługa klienta lub siła marki. Przewaga oparta na różnicowaniu jest szczególnie skuteczna, gdy klienci są skłonni płacić więcej za unikalne cechy lub doświadczenia. Firmy mogą skupić się na niszowych rynkach, gdzie są w stanie zaoferować spersonalizowane produkty, które zaspokajają specyficzne potrzeby klientów. Dobrym przykładem są tu firmy rzemieślnicze, które oferują ręcznie robione produkty o wyjątkowej jakości i unikalnym designie.
Kosztowa przewaga konkurencyjna - polega na zdolności firmy do produkcji i sprzedaży swoich produktów lub usług po niższych kosztach niż konkurenci. Może to wynikać z różnych czynników, takich jak efektywność operacyjna, skala produkcji, sprawniejsze zarządzanie łańcuchem dostaw czy niższe koszty surowców. Firmy, które osiągają przewagę kosztową, mogą zaoferować niższe ceny lub uzyskać wyższą marżę. Przykładem mogą być MŚP, które zainwestowały w nowoczesne technologie produkcyjne lub zoptymalizowały swoje procesy biznesowe, aby zredukować koszty operacyjne.
Przewaga oparta na innowacjach - innowacje są jednym z istotniejszych czynników zwiększającym ogólny poziom konkurencyjności przedsiębiorstw. Obejmuje ona wprowadzanie nowych produktów, usług, technologii czy procesów, które wyróżniają firmę na tle konkurencji. Firmy które inwestują w badania i rozwój (R&D), mogą wprowadzać innowacje technologiczne i inne zaspokajające zmieniające się potrzeby rynku i oferować dla klientów unikalne korzyści. Przykładem mogą być firmy technologiczne, które wprowadzają na rynek nowatorskie rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (AI) czy Internetu Rzeczy (IoT).
Analiza konkurencji jest elementem strategii biznesowej, który pozwala lepiej zrozumieć otoczenie rynkowe i zidentyfikować możliwości budowy przewag konkurencyjnych. Dzięki analizie konkurencji, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą przeanalizować swoje mocne i słabe strony oraz zdefiniować Kluczowe Czynniki Sukcesu, co jest pomocne w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych i strategicznych.
Analiza konkurencji przynosi wiele korzyści, wśród których najistotniejsze to:
Benchmarking jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi analizy konkurencji. Polega na porównywaniu własnej firmy z najlepszymi praktykami w branży lub z bezpośrednimi konkurentami. Celem benchmarkingu jest zidentyfikowanie obszarów, w których firma może poprawić swoją efektywność i skuteczność procesów.
Zidentyfikuj obszary do analizy - określ, które aspekty działalności prowadzonego biznesu będą poddane benchmarkingowi, np. procesy operacyjne, strategia marketingowa, obsługa klienta, itp.
Wybierz konkurentów do porównania - wybierz firmy, które są liderami w branży lub bezpośrednimi konkurentami. Można również uwzględnić firmy spoza branży, które są znane z doskonałości w wybranych przez firmę obszarach.
Zbierz dane - zbierz informacje na temat działań, procesów i wyników wybranych konkurentów. Źródłami danych mogą być raporty branżowe, badania rynkowe, analizy finansowe, media społecznościowe i inne powszechnie dostępne źródła.
Dokonaj analizy - porównaj wyniki Twojej firmy z wynikami konkurentów. Cechom które uznasz za kluczowe może nadać wyższą wagę od pozostałych.
Wdrażaj najlepsze praktyki - na podstawie wyników analizy opracuj plan wdrożenia najlepszych praktyk i monitoruj postępy.
Jeśli chcesz otrzymać przykładową formatkę analizy benchmarkingowej napisz do mnie maila
Na budowanie przewag konkurencyjnych patrzeć należy jako na proces budowania własnych, specyficznych dla firmy cech i kompetencji, pozwalających wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć zainteresowanie klientów. Oto kilka przykładów jak podejść do tego zadania:
Zwiększanie efektywności operacyjnej, czyli optymalizacji procesów biznesowych w celu poprawy ich skuteczności, co najczęściej wiąże się ze zmniejszeniem kosztów, skróceniem czasu realizacji, poprawy jakości, itp. Automatyzacja, lean managment, czy wykorzystanie nowych technologii to przykłady metod usprawniania procesów, które przyczyniają się do kreowania przewagi konkurencyjnych.
Budowanie silnych relacji z klientami. W ostatnich latach coraz popularniejsze staje się podejście polegające na skupieniu uwagi organizacji na wymaganiach klienta, zwane również klientocentryzmem. Podejście to stawia klienta w centrum wszystkich działań i decyzji firmy, tym samym koncentruje się na zrozumieniu i spełnieniu jego potrzeb, oczekiwań i preferencji, co prowadzi do budowania długotrwałych relacji i lojalności klientów.
Wykorzystanie technologii i digitalizacja, ten silny trend ostatnich lat nawet wśród małych i średnich przedsiębiorstw, odgrywający coraz większą rolę w budowaniu przewag konkurencyjnych. Inwestowanie w nowe technologie i automatyzacje, znacząco poprawia efektywność oraz poprawia jakość produktów i usług. Przykładem najczęstszych transformacji cyfrowych są wdrożenia systemu CRM, ERP, Business Intelligence.
Zostaw wiadomość lub umów się na rozmowę