Kolejne zadanie projektu dotyczyło przeprowadzenia badania kultury organizacyjnej za pomocą kwestionariusza OCAI. Badanie wykonane zostało w dwóch etapach, gdzie pierwszy dotyczył stanu obecnego a drugi stanu oczekiwanego. Zdefiniowanie modelu kultury jaki posiada organizacji jest szczególnie wartościowe w momencie planowania istotnych dla przedsiębiorstwa zmian, jaką bezsprzecznie jest tworzenie strategii rozwoju firmy. Obraz kultury organizacji obecnej i oczekiwanej pomaga zweryfikować, czy strategiczne założenia organizacji są spójne z tym jak widzą ją jej pracownicy oraz w jakiej firmie chcą pracować, a taka spójność jest kluczowa dla zaangażowania pracowników, ich motywacji do realizowania założeń opracowanej strategii.
Wypracowanie wewnętrznego konsensusu między celami organizacji i oczekiwaniami jej pracowników jest bazą do zaplanowania odpowiednich działań, określenia postaw które będą wzmacniane i tych które będą określane jako niepożądane.
Analiza Procesów Produkcji i Sprzedaży
🔹Analiza Modelu Biznesowego 🔹Badanie Kultury Organizacjii 🔹Ewidencja i Analiza Kluczowych Procesów
Spółka Polskie Północne Pierze i Puch od 30 lat zajmuje się produkcją i sprzedażą kołder, poduszek oraz śpiworów z precyzyjnie wyselekcjowanego pierza. Firma eksportuje swoje produkty do wielu krajów europejskich, uznanie znajdując również w Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz Korei.
Spółka IBS będąca właścicielem Polskiego Północnego Pierza i Puchu była w trakcie opracowania plan rozwoju na najbliższe lata i potrzebowała wsparcia w zakresie analizy efektywności realizowanych procesów, pomocy w budowie nowej strategii firmy i zdefiniowaniu przewag konkurencyjnych.
Pierwszym zadaniem w projekcie była jak zawsze analiza modelu biznesowego z wykorzystaniem metody Business Model Canvas. Ten krok traktuję jako etap zero i proponuję każdej firmie, ponieważ opisanie modelu biznesowego pozwala zbudować ogólny obraz prowadzonego biznesu i omówić jego kluczowe elementy, chociażby takie jak: propozycja wartości, segmenty klientów, kluczowe procesy, czy struktura kosztów i przychodów. Analiza modelu biznesowego, to również początek refleksji strategicznej, prowadzącej do planowania i wdrażania zmian budujących skuteczność organizacji i kształtującej jej przewagi rynkowe.
Kolejnym argumentem za przeglądem modelu biznesowego jest fakt, że zawsze, bez wyjątku, uczestnicy warsztatu wskazują, że te 3-4 godziny pomogły im spojrzeć na firmę nieco inaczej niż dotychczas i dostrzec pierwsze elementy do poprawy.
W kolejnym kroku zewidencjonowano realizowane w organizacji procesy, przy pomocy klasyfikacji PCF (Process Classification Framework), która definiuje procesy dzieląc je na 12 grup:
Klasyfikacja procesów została opracowana przez APQC jako otwarty standard, w celu ułatwienia doskonalenia procesów, niezależnie od branży, wielkości czy lokalizacji. Klasyfkacja PCF poza ewidencją procesów daje również możliwość weryfikacji czy w analizowanym przedsiębiorstwie realizowane są wszystkie procesy, które mogą być dla firmy istotne.
Kolejnym zadaniem na tym etapie było mapowanie procesów produkcji i sprzedaży, realizowane za pomocą wywiadów z pracownikami i obserwacją realizownaych działań oraz opracowanie formatek procesów, co umożliwiło przegląd realizowanych w zespołach działań i analizę efektywności, między innymi poprzez określenie mierników procesów. Budowa formatek procesów to również wstęp do optymalizacji i rozpoczęcia wewnętrznej dyskusji o wdrożeniu podejścia procesowego.
Wykonane analizy biznesowe i optymalizacje procesów, pomogły wdrożyć w spółce działania korygujące i optymalizacje, zarówno na poziomie procesów biznesowych i podejścia do zarządzania nimi, jak również w kontekście budowy strategii rozwoju. Zakres zrealizowanych analiz był relatywnie szeroki, co pozwoliło spojrzeć na organizację z różnych perspektyw tj: skuteczności procesów, efektywności posiadanych zasobów oraz kultury organizacji.
Tak szerokie spojrzenie na organizację jest niezbędne w momencie opracowywania strategii, jednocześnie jest to sytuacja gdzie zaangażowanie zewnętrznego konsultanta daje możliwość pozyskania obiektywnego spojrzenia, wykorzystania sprawdzonych metod analiz biznesowych oraz pozyskania rekomendacji i wskazówek co do dalszych działań.
Mieliśmy przyjemność współpracować z p. Jackiem Antczakiem, korzystać z doradztwa popartego jego wiedzą i doświadczeniem. Z pomocą wnikliwej analizy Pana Jacka Antczaka udało nam się skutecznie określić obszary wymagające poprawy, wdrożyć niezbędne procesy oraz podjąć działania niezbędne do wzmocnienia rozwoju przedsiębiorstwa. Efektem tej współpracy jest optymalizacja działania firmy na wielu płaszczyznach.
Serdecznie polecamy!
Magdalena Wawrzyniak
Marketing and e-commerce Manager
IBS Sp. z o.o.
Dysponent marki Polskie Północne Pierze i Puch
Zapoznaj się z innymi Case Study lub umów się na 30 min. darmową konsultację aby omówić jak mogę Ci pomóc w podnoszeniu efektywności procesów i budowaniu przewagi rynkowej.
Przeczytaj na naszym blogu jak budować wzrost swojej firmy.